تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا

تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا

کاربرد و تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا چیست؟

در حالیکه این مقاله را می خوانید احتمالا برایتان سوال شده است که تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا چیست؟ هر یک چه ویژگی هایی دارند؟ هریک چه کاربردی دارند؟ نحوه تولید هر یک به  چه گونه است؟

استفاده از آرد تاپیوکا به عنوان یک محصول بدون گلوتن در بعضی از رژیم های غذایی بدون گلوتن بسیار رواج پیدا کرده است. شاید شما هم جزو کسانی باشید از مشکلات حساسیت به مواد غذایی حاوی گلوتن رنج می برید و به دنبال مواد غذایی بدون گلوتن هستید.

تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا سبب شده است تا در شرایط مختلف از هر یک از آنها استفاده شود

آرد تاپیوکا چیست؟

محصولات تاپیوکا از گونه گیاهی به نام کاساوا طی فرآیندهای خاص تولید می شود. کاساوا یک گونه درختچه است که در منطقه کارائیب و آمریکای جنوبی رشد می کند. در حالی که هر دو آرد  نشاسته از یک گیاه تولید می شوند، تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا در فرآید تولید و اینکه ازکدام قسمت گیاه استفاده می شوند، تفاوت دارد.

آرد تاپیوکا از خمیر خرد شده ریشه این گیاه تولید می شود. در فرآیند تولید نشاسته تاپیوکا، از کل ریشه گیاه کاساوا استفاده می شود. همانند سایر نشاسته ها، آرد تاپیوکا پودری سفید و ریز است که کاملاً با پخت بدون گلوتن ترکیب می شود. به عنوان یک جایگزین عالی برای نشاسته ذرت، آرد تاپیوکا به عنوان یک غلیظ کننده برای تهیه پای هایی مانند پای سبزیجات رنگارنگ، پای کدو تنبل، سس، پودینگ و خمیر کاربردی است. همچنین به ایجاد بافت جویدنی و پوسته ترد در پخت کمک می کند. آرد تاپیوکا معمولاً در رول‌های پنیری سبک و پف کرده استفاده می‌شود.

نشاسته تاپیوکا چیست؟

یوکای خشک معمولاً به عنوان آرد کاساوا یا نشاسته تاپیوکا نامیده می شود. نشاسته تاپیوکا از ریشه خشک شده به دست می آید. این ماده کابردهای مختلفی در آشپزی دارد. با کاربردهای فراوان آشپزی به دست می آید. از لحاظ ارزش غذایی آرد تاپیوکا تفاوت جندانی با آرد تاپیوکا ندارد. به طور معمول هر 100 گرم این ماده 260 کالری دارد که معمولا کربوهیدرات هستند.

آرد کاساوا یا نشاسته تاپیوکا مقدار قابل توجهی مواد معدنی، اسیدهای چرب، پروتئین یا ویتامین ها را به بدن نمی رساند. به طور خلاصه، مشخصات غذایی آن به طرز چشمگیری شبیه گندم است و تنها تفاوت آن این است که بدون گلوتن است.

مزایای نشاسته تاپیوکا

نشاسته تاپیوکا اصلاح شده دارای خواصی است که به کاهش سطح انسولین کمک می کند. این ماده به عنوان یک جایگزین بدون گلوتن برای آرد گندم، نشاسته تاپیوکا یک جایگزین عالی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است . به علت عدم وجود کلسترول یا چربی، نشاسته تاپیوکا یک جایگزین سالم برای افرادی که رژیم دارند یا سبک زندگی سالم تری را در پیش گرفته اند. نشاسته تاپیوکا با کمبود پروتئین، برای هر کسی که سعی در کاهش پروتئین مصرفی خود دارد عالی است.

مضرات نشاسته تاپیوکا

نشاسته تاپیوکا که به عنوان کالری خالی در نظر گرفته می شود، با حداقل فواید تغذیه ای، انرژی بدن را تامین می کند. نشاسته تاپیوکا با شاخص گلیسمی بالا به راحتی می تواند باعث افزایش قند خون و انسولین شود و باید در حد اعتدال مصرف شود.

مزایای آرد تاپیوکا

محتوای کربوهیدرات بالای آن به افزایش وزن طبیعی کمک می کند. آرد تاپیوکا دارای اسید فولیک و ویتامین های B کمپلکس است که احتمال نقص عصبی را در نوزادان کاهش می دهد. آرد تاپیوکا که سرشار از ویتامین K است، شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین سرشار از کربوهیدرات هایی است که به شکل ساکارز می آیند.

یکی از تفاوت های نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا این است که ارد تاپیوکا،  حاوی فیبر بالایی است. فیبر بالا برای کسانی که با بیماری ها و چالش های گوارشی چون یبوست و.. دست و پنجه نرم می کنند بسیار ضروری است. چرا که فیبر بالای این محصول به تشکیل مدفوع کمک می کند و در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. آرد تاپیوکا به از بین بردن درد روده، سرطان روده بزرگ و نفخ کمک می کند.

مضرات آرد تاپیوکا

  • اگر در دستور پخت بیش از حد از آن استفاده شود، آرد تاپیوکا نه تنها طعم غذا را عوض می کند، بلکه آن را به طرز ناخوشایندی لزج می کند.
  • اگر آرد تاپیوکا به درستی آماده، پخته یا فرآوری نشود، می تواند سمی باشد.

شرکت تولیدی بازرگانی پویا کابک با برند کراتر تولیدکننده و وارد کننده انواع استابلایزر ( قوام دهنده) می باشد. برای سفارش و خرید نشاسته تاپیوکا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *