فواید نشاسته سیب زمینی برای نوزاد

فواید نشاسته سیب زمینی برای نوزاد

اگر به دنبال غذاهایی هستید که در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید، یکی از محبوب ترین سبزیجاتی که بیشتر والدین به آن توجه می کنند سیب زمینی برای نوزادان است. سیب زمینی به خانواده سبزیجات تعلق دارد.سیب زمینی به دلیل ارزش غذایی بالا در سراسر جهان مصرف می شود. اعتقاد بر این است که سیب زمینی سفید دارای سطوح بالاتری از مواد معدنی ضروری پتاسیم در مقایسه با موز یا سیب زمینی شیرین است. در این مقاله به فواید نشاسته سیب زمینی برای نوزاد می پردازیم.

آیا می خواهید دستور العمل های جالب و راه های مناسب سن برای گنجاندن سیب زمینی در رژیم غذایی کودک خود را بدانید؟ پس با ما در این مقاله همراه باشید. در این مقاله به این سوالات می پردازیم:

  • چه زمانی به نوزادان سیب زمینی بدهیم؟
  • ارزش غذایی سیب زمینی
  • خواص نشاسته سیب زمینی برای نوزاد
  • آماده سازی سیب زمینی برای نوزادان
  • اقدامات احتیاطی در هنگام تغذیه با سیب زمینی به نوزادان و کودکان نوپا
  • دستور العمل های سیب زمینی سالم و خوشمزه برای نوزادان و کودکان نوپا

چه زمانی به نوزادان سیب زمینی بدهیم؟

نوزادان می توانند از شش تا هفت ماهگی سیب زمینی پخته شده بخورند. هنگام وارد کردن مواد جامد در برنامه غذایی، می توانید سیب زمینی بخارپز یا آب پز را به صورت پوره یا پوره به کودک بدهید تا به کودکتان اجازه دهید با طعم و قابلیت هضم خود سازگار شود. همانطور که کودک بزرگتر می شود، می توانید سیب زمینی پوره یا پوره شده را با سایر سبزیجات و میوه های پوره شده مخلوط کنید.

نوزادان بزرگتر از نه ماه می توانند سیب زمینی پخته، کبابی را به عنوان غذا مصرف کنند. اگر قصد دارید چیپس، قاچ یا سایر تنقلات سیب‌زمینی را به کودک خود بدهید، آن‌ها را به تکه‌های نازک و کوچک برش دهید تا خفه نشود.

برای مطالعه: فواید نشاسته سیب زمینی برای پوست

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی یک سبزی غنی از کربوهیدرات با مواد مغذی ضروری از جمله ویتامینC، B6 و پتاسیم است. سیب زمینی گونه های مختلفی دارند. که ارزش غذایی این گونه ها متفاوت است، اما به طور تقریبی، تغذیه یک سیب زمینی آب پز بدون پوست (60 گرم) می تواند مواد مغذی زیر را برای کودک فراهم کند.

خواص نشاسته سیب زمینی برای نوزاد

سیب زمینی سرشار از نشاسته و چندین ریز مغذی است. مشخصات غنی از مواد مغذی آن را به یک مکمل ضروری برای اولین لیست غذاهای کودک تبدیل می کند. موارد زیر برخی از فواید قابل توجه سیب زمینی برای نوزادان است.

مصرف آسان

سیب زمینی هایی که خوب پخته شده اند به دلیل بافت نرم و لطیفی که دارند به راحتی بلعیده می شوند. علاوه بر این، طعم خنثی آن، آن را به یک انتخاب عالی برای ترکیب با غذاهای مختلف مانند غلات، حبوبات، گوشت و سبزیجات برگ‌دار تبدیل می‌کند .

سرشار از انرژی

یک سیب زمینی کوچک، تقریباً 75 کیلو کالری انرژی فراهم می کند. نوزادان بزرگتر از شش ماه به یک رژیم غذایی پر انرژی برای حمایت از رشد و تکامل سریع خود نیاز دارند

حاوی ریزمغذی‌ها

سیب‌زمینی حاوی مقادیر قابل‌توجهی منیزیم، پتاسیم، سدیم، ویتامین C و ویتامین B6 است که برای حفظ سلامت نوزاد مورد نیاز است.

به هضم صحیح کمک می کند

سیب زمینی حاوی نشاسته مقاوم است. مطالعات بالینی نشان می‌دهد که مصرف منظم نشاسته مقاوم می‌تواند رشد باکتری‌های سالم روده را تقویت کند و سلامت دستگاه گوارش را حفظ کند.

آماده سازی سیب زمینی برای نوزادان

در اینجا چند نکته ساده وجود دارد که باید هنگام انتخاب، نگهداری و آماده سازی سیب زمینی برای نوزاد رعایت کنید. سیب زمینی تازه ارگانیک که سفت و خشک به نظر می رسد را گزینه بهتری هستند. سیب زمینی هایی با پوست سبز و چین دار، حفره ها، بریدگی ها و جوانه ها را دور بریزید. همچنین بهتر است برای نگهداری نشاسته سیب زمینی نکات زیر را رعایت کنید

  • سیب زمینی ها را در مکانی خنک، خشک و تاریک قرار دهید و در یک کیسه کاغذی یا سبد نگهداری قرار دهید. آنها را در یخچال نگهداری نکنید.
  • سیب زمینی ها را دور از میوه ها و سبزیجات دیگر نگهداری کنید زیرا ممکن است گاز اتیلن منتشر کنند که ممکن است سیب زمینی را بیش از حد رسیده کند.
  • سیب زمینی های پخته شده را در ظرف های پلاستیکی در ظرف های دربسته در یخچال ظرف دو ساعت پس از پخت نگهداری کنید.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند باعث سبز شدن رنگ سیب زمینی شود.
  • همچنین نگهداری آنها در یخچال با دمای کمتر از 400 درجه فارنهایت باعث افزایش محتوای قند سیب زمینی شده و در هنگام پخت به رنگ تیره در می آید.

اقدامات احتیاطی در هنگام تغذیه با سیب زمینی به نوزادان و کودکان نوپا

پوره یا پوره سیب زمینی پوست کنده و آب پز یا بخارپز شده را به کودک خود بدهید. به تدریج دستور العمل های سیب زمینی پخته، کبابی و برشته را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

با خوردن یک قاشق چایخوری در وعده غذایی شروع کنید و به تدریج میزان مصرف را به یک قاشق غذاخوری و سپس به دو قاشق افزایش دهید.

اگر کودک پس از خوردن سیب زمینی ناراحت به نظر می رسد، شیر دادن را قطع کنید و بعد از مدتی غذا دادن را سر بگیرید.

آلرژی به سیب زمینی غیر معمول است اما ممکن است. علائم آن ممکن است بلافاصله پس از لمس یا خوردن سیب زمینی ظاهر شود. نسبت به علائم آن مانند بثورات پوستی (کهیر)، سرفه و خس خس سینه، استفراغ و اسهال هوشیار باشید.

اگر کودک سابقه آلرژی در خانواده دارد، مخصوصاً به خوراکی هایی مانند گوجه فرنگی و فلفل چیلی، قبل از دادن سیب زمینی به کودک خود با پزشک مشورت کنید.

برای کودکان نوپا، برای جلوگیری از خفگی، غذاهای انگشتی سیب زمینی را به صورت تکه های نازک یا لقمه ای سرو کنید.

همانطور که کودک نوپا رشد می کند، او را تشویق کنید تا سیب زمینی را با پوست بخورد تا محتوای فیبر غذا را افزایش دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به فواید نشاسته سیب زمینی برای نوزاد پرداختیم. نشاسته سیب زمینی یکی از بهترین، در دسترس ترین غذاهایی است که می توانید در برنامه غذایی کودک قرار دهید.  داشتن ویژگی هایی مانند ریز مغذی های مفید، هضم آسان و طعم خوب سیب زمینی را به یک غذا مطلوب تبدیل می کند.

شرکت پویا کابک با برند تجاری کراتر تولیدکننده و واردکننده انواع نشاسته مانند نشاسته ذرت، نشاسته سیب زمینی و نشاسته تاپیوکا می باشد. از دیگر محصولات این مجموعه می توان به استابلایزر ماست، استابلایزر خامه، استابلایزر پنیر و … اشاره کرد. برای مشاوره و خرید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *