خامه ترش چیست؟ + ویژگی ها و کاربردها

خامه ترش

زمانی که این مقاله را می خوانید، احتمالا خامه ترش را در دستور تهیه غذاها یا در فروشگاه ها دیده اید. اما خامه ترش چیست؟ چه کاربردی دارد؟ اصلا طعم آن چگونه است. برای دانستن جواب این سوالات با ما همراه باشید.

خامه ترش زمانی ساخته می شود که باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک به خامه لبنی اضافه می شود و در نتیجه ماده کمی ترش و غلیظ به دست می آید. از دیرباز یکی از مواد تشکیل دهنده غذاهای اروپای شرقی و مرکزی بوده و با مهاجرت مردم به کشورهای دیگر به سمت غرب حرکت کرده است. خامه ترش در اکثر آشپزخانه ها از جمله در ایالات متحده و حتی در میان ما ایرانی ها به یک ماده کاربردی تبدیل شده است. این خامه برای تهیه غذای سریع، غلیظ شدن سس، ایجاد حالت خامه ای و تزئین سیب زمینی و سوپ پخته در دسترس است. معمولاً در پایان پخت و پز یا هنگام سرو اضافه می شود، اما همچنین می تواند محصولات پخته شده را نرم کند.

ویژگی های خامه ترش

طعم: ضخیم، غنی، و تند

واریته ها: معمولی، سبک (لایت یا کم چرب)، بدون چربی، بدون لبنیات

ماندگاری: سه هفته پس از تاریخ تولید در یخچال نگهداری می شود

جایگزین: ماست، دوغ، پنیر دلمه، پنیر خامه ای، شیر تبخیر شده

مقایسه خامه ترش و کرم فرانسوی

خامه ترش شبیه به ماده فرانسوی crème fraîche است. هر دو محصول لبنی سفید هستند که با باکتری هایی ساخته شده اند که کرم را غلیظ کرده و طعمی تند به آن می بخشد. تفاوت اصلی این است که کرم فریچ چربی بیشتری دارد، که آن را برای پخت و پز با حرارت بالا مناسب می کند در حالیکه خامه ترش در دمای بالا دلمه شود. علاوه بر این، خامه ترش ترش تر است و خامه ترش می تواند بسیار غلیظ یا تا حدودی روان باشد.

انواع

بر اساس استانداردهای سازمان غذا و دارو، میزان چربی شیر برای محصولاتی که برچسب خامه ترش دارند کمتر از 18 درصد نباشد. این یک محصول پرچرب در نظر گرفته می شود. انواع سبک تر خامه ترش تهیه شده با نیم و نیم (10.5 درصد چربی شیر) و شیر بدون چربی نیز موجود است.

نوع های بدون چربی (و کم چرب، بسته به دستور غذا) ممکن است برای پخت و پز یا پخت مناسب نباشند. آنها از انواع مختلفی از تثبیت کننده ها برای ایجاد محصولی شبیه خامه ترش استفاده می کنند و از دست دادن چربی می تواند بر نحوه پخت غذا تأثیر بگذارد. خامه ترش سویا از شیر سویا تهیه می شود و آن را به یک جایگزین غیر لبنی برای رژیم های گیاهی و سایر رژیم های ویژه تبدیل می کند. در اکثر دستور العمل ها قابل تعویض است اما ممکن است در برخی از آنها مشکلاتی ایجاد کند.

موارد مصرف خامه ترش

متداول ترین کاربردهای خامه ترش چیست ؟ خامه ترش بلافاصله بعد از باز کردن بسته بندی قابل استفاده است. اگر متوجه جدا شدن فازهای خامه شدید، مایع را بریزید یا به سادگی آن را دوباره داخل خامه ترش هم بزنید. همچنین از خامه ترش می توان بدون پخت و پز به عنوان یک ماده مصرف کرد، به همین دلیل است که به عنوان چاشنی، خامه و سس محبوب است. خامه ترش به حرارت حساس است و دلمه می شود، بنابراین اغلب در پایان زمان پخت به آن اضافه می شود. با این حال، در محصولات پخته شده به خوبی ظاهر می شود. افزودن یک یا دو قاشق غذاخوری به دستور پخت بیسکویت، پنکیک، کیک یا کلوچه استاندارد می تواند طعم و بافت آن را افزایش دهد.

طرز پخت با خامه ترش

بهترین روش پخت خامه ترش چیست ؟ برای پخت و پز با خامه ترش چند ترفند وجود دارد. قبل از افزودن آن به هر غذای داغ، به خصوص مایعات گرم، آن را به دمای اتاق برسانید. همچنین می توانید به ازای هر 1/2 فنجان خامه ترش 1 قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. این کار موادی مانند سس ها را غلیظ می کند و به قوام آن کمک می کند.

مزه اش خامه ترش

خامه ترش طعمی تند و ترش دارد که با طعم خامه ای غنی و غلیظ تکمیل می شود.

جایگزین های خامه ترش

ماست بهترین جایگزین خامه ترش است. ماست یونانی غلیظ تر و انتخاب بهتری است. به طور کلی، شما می توانید از همان اندازه گیری با چند استثنا استفاده کنید. هنگام پخت، 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را به 1 فنجان ماست اضافه کنید. 1 قاشق غذاخوری آرد و 2 قاشق غذاخوری آب را به 1 فنجان ماست اضافه کنید تا سس پخته شود تا از غلیظ شدن آن مطمئن شوید.

به جای خامه ترش می توان از دوغ و شیر سویا استفاده کرد. می توانید کره نرم شده را اضافه کنید تا غلیظ شود. پنیر کوتیج و پنیر خامه ای جایگزین های خوبی هستند؛ مخصوصا برای دیپ ها، اگر آنها را با هم مخلوط کنید تا بافت خامه ترش تکرار شود. شیر تبخیر شده شیرین نشده نیز می تواند برای سس ها مفید باشد. 1 فنجان شیر تبخیر شده و 1 قاشق غذاخوری سرکه یا آب لیمو را با هم مخلوط کنید، بگذارید 5 دقیقه بماند و طبق دستور بپزید. خامه ترش وگان خانگی یک گزینه مناسب برای بسیاری از دستور العمل ها نیز می باشد.

دستور تهیه خامه ترش

خامه ترش اغلب به عنوان چاشنی یا افزودنی در سوپ، خورش و همچنین غذاهای تند مانند غذاهای مکزیکی و هندی استفاده می شود. دیپ خامه ترش برای چیپس سیب زمینی و بشقاب میوه و سبزیجات به خوبی جواب می دهد. خامه ترش یکی مواد مصرفی رایج در محصولات پخته شده، از جمله کوکی ها و کیک ها است. این خامه را می‌توان در غذاهای پخته شده مانند کاستر، دسر و سس‌های سالاد یافت.

نگهداری

خامه ترش چه باز باشد چه نباشد، همیشه باید در یخچال نگهداری شود و ظرف سه هفته از تاریخ فروش روی ظرف استفاده شود. مراقب علائم فساد باشید. اگر متوجه هرگونه بوی کپک زدگی، ظاهر کپک زدگی، رشد کپک روی سطح و کرم زرد یا تغییر رنگ هر یک از این موارد شدید، کل ظرف را دور بریزید.

خامه ترش را می توان تا شش ماه در ظرف فریز کرد. بافت تغییر می کند زیرا با یخ زدن جدا می شود و بهتر است برای پخت و پز و پختن به جای آماده سازی خام نگهداری شود. آن را به مدت یک یا دو روز در یخچال ذوب کنید. می توان آن را مستقیماً به برخی غذاها مانند سوپ اضافه کرد.

کلام آخر

در این مقاله به خامه ترش چیست و چه کاربردهایی دارد و چگونه باید در غذا استفاده شود، پرداختیم. شرکت پویا کابک با برند کراتر تولیدکننده انواع استابلایزر های لبنی و استابلایزر های گوشتی، استارتر و انواع پودر نشاسته می باشد. برای مشاوره تخصصی و خرید محصولات تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *