عدم تحمل لاکتوز چیست؟ و چه تفاوتی با آلرژی شیر دارد؟

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

عدم تحمل لاکتوز به معنای ناتوانی در تجزیه قند طبیعی شیر، لاکتوز، به اجزای تشکیل دهنده آن برای جذب است. لاکتوز از دو مولکول قند تشکیل شده است که به یکدیگر متصل هستند، گلوکز و گالاکتوز. عدم تحمل لاکتوز ناشی از تولید ناکافی آنزیم لاکتاز است که وظیفه آن جدا کردن این دو قند جزء لاکتوز است تا بتوانند به درستی در روده کوچک جذب شوند.

در نتیجه، گاهی اوقات به عدم تحمل لاکتوز به عنوان سوء جذب لاکتوز یا عدم تداوم لاکتاز نیز گفته می شود، به این معنی که توانایی بدن برای تولید آنزیم لاکتاز تا نوجوانی یا بزرگسالی ادامه پیدا نکرده است. به جز در موارد بسیار نادر، همه انسان ها با توانایی تولید لاکتاز متولد می شوند. بقای یک نوزاد انسان به توانایی هضم و جذب شیر مادر بستگی دارد. با این حال، بسیاری از افراد توانایی هضم لاکتوز را از دست می دهند. در واقع، تخمین زده می شود که 30 تا 50 میلیون بزرگسال با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

علائم عدم تحمل لاکتوز

علائم عدم تحمل لاکتوز می تواند شامل حالت تهوع، اسهال، گرفتگی شکم و گاز باشد. گرفتگی عضلات، درد و اسهال اغلب نتیجه این است که آب اضافی از طریق اسمز به داخل روده کشیده می شود، زمانی که مقدار زیادی قند هضم نشده (لاکتوز) به روده می رسد. گاز نتیجه لاکتوز جذب نشده است که به روده بزرگ (روده بزرگ) می رسد که محل زندگی تریلیون ها باکتری است. این باکتری ها از کربوهیدرات ها، از جمله لاکتوز هضم نشده، در فرآیندی به نام تخمیر تغذیه می کنند. یکی از محصولات جانبی تخمیر باکتریایی، تولید گاز است، که اگرچه بی ضرر است، اما می تواند از نظر فیزیکی ناراحت کننده باشد … و گاهی اوقات از نظر اجتماعی ناجور است.

در حالی که علائم عدم تحمل لاکتوز مطمئناً ناخوشایند است، اما ممکن است با کاهش مصرف مواد مغذی مهم مانند کلسیم و ویتامین D  بر سلامت افراد تأثیر بگذارد. نکته مهم این است که عدم تحمل لاکتوز همان “حساسیت” به شیر یا محصولات لبنی نیست. آلرژی یک واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین موجود در یک غذای آزاردهنده است و می تواند علائم جدی و حتی تهدید کننده زندگی ایجاد کند. عدم تحمل لاکتوز یک واکنش گوارشی ناراحت کننده اما بی ضرر به قند موجود در غذاهای تهیه شده از شیر است که سیستم ایمنی را درگیر نمی کند، در حالی که آلرژی به شیر نتیجه قرار گرفتن در معرض پروتئین شیر است.

آیا افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید از مصرف لبنیات اجتناب کنند؟

افراد مبتلا به این مشکل فقط باید از مصرف لاکتوز خودداری کنند، نه از مصرف لبنیات. همه غذاهای لبنی حاوی لاکتوز یا قند طبیعی شیر نیستند، و حتی در میان آنهایی که حاوی قند هستند، برخی از آنها حاوی سطوح پایین تری هستند که ممکن است توسط افرادی که اشکال خفیف تر عدم تحمل لاکتوز را تحمل کنند. غذاهای لبنی می توانند به طور طبیعی بدون لاکتوز باشند، مانند بخش های کوچک پنیر سفت و کهنه، یا از طریق افزودن آنزیم های لاکتاز به غذا در طول فرآوری، بدون لاکتوز شوند تا لاکتوز را برای شما “پیش هضم” کنند.

از طرف دیگر، قرص‌های مکمل آنزیم لاکتاز بدون نسخه و در اکثر داروخانه‌ها موجود هستند و می‌توانند برای تسهیل هضم و جذب غذاهای لبنی با لاکتوز بالاتر استفاده شوند، مانند بستنی یا پیتزا از آنها اجتناب شود.

تفاوت بین عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر چیست؟

عدم تحمل لاکتوز و آلرژی به شیر از دو جنبه مهم متفاوت است: (1) از نظر مؤلفه شیری که مردم به آن واکنش نشان می دهند و (2) از نظر علت واکنش. این تفاوت‌ها در مورد اینکه آیا فرد اصلاً می‌تواند لبنیات مصرف کند یا خیر، و همچنین اینکه چه نوع لبنیاتی ممکن است واکنش ایجاد کند، پیامدهایی دارد.

تحمل نکردن لاکتوز واکنشی به شکل طبیعی قند موجود در شیر و محصولات لبنی به نام لاکتوز است. آلرژی به شیر واکنشی است به یک یا چند پروتئین موجود در شیر، یعنی آب پنیر و کازئین. بنابراین افراد مبتلا به آلرژی به شیر باید از تمام محصولات لبنی اجتناب کنند، زیرا حتی مقادیر کمی از پروتئین شیر می تواند باعث واکنش شود. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز فقط باید مصرف قند طبیعی شیر (لاکتوز) خود را به حداقل برسانند، که می توانند این کار را با: انتخاب غذاهای طبیعی کم لاکتوز مانند پنیر کهنه انجام دهند. یا از غذاهایی انتخاب کنند که آنزیم های لاکتاز به آن اضافه شده است.

عدم تحمل لاکتوز ناشی از کمبود آنزیمی است که مسئول تجزیه لاکتوز به قندهای ساده تر به نام لاکتاز است. پس از مصرف لبنیات واکنش‌های گوارشی ناخوشایندی از جمله اسهال، نفخ و باد شکم ایجاد می‌کند، اما این واکنش برای سلامتی مضر نیست. تحمل نکردن لاکتوز یک بیماری شایع است که 60 تا 70 درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آلرژی به شیر در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های موجود در شیر ایجاد می‌شود که علائم بالقوه تهدیدکننده زندگی مانند کهیر، تورم و آنافیلاکسی را ایجاد می‌کند. برخی از افراد ممکن است علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال را نیز تجربه کنند. آلرژی به شیر بسیار کمتر از عدم تحمل لاکتوز است: فقط 2.5٪ از کودکان خردسال به شیر حساسیت دارند. معمولا کمتر از 1 درصد از بزرگسالان به شیر حساسیت دارند.

شرکت پویا کابک با برند کراتر ارائه کننده محصولات استابلایزر لبنیات مانند استابلایزر پنیر، استابلایزر بستنی، استابلایزر دوغ، استابلایزر گوشتی، انواع پوذدر نشاسته و … می باشد. برای مشاوره و خرید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *