نشاسته سیب زمینی

نشاسته سیب زمینی

نشاسته سیب زمینی یکی از پرکاربردترین انواع نشاسته در صنایع مختلف غذایی، شیرینی، شکلات و لبنیات و محصولات پروتئینی می باشد. منبع نشاسته تا حدودی تعیین کننده نقش آن در محصول غذایی بوده و نشاسته های مختلف به اشکال و مقادیر مختلف تحت تاثیر امولسیون کننده ها قرار می گیرند.

آرد نشاسته سیب زمینی

نشاسته سیب زمینی یک محصول همه کاره است که در تولید مواد غذایی تجاری و خانگی برای بهبود بافت بسیاری از غذاها استفاده می شود. علاوه بر کاربردهای آشپزی، به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شود و ممکن است در صورت مصرف در دوزهای زیاد، فواید سلامتی کمی داشته باشد.

در این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد ین نوع از نشاسته بدانید، از جمله اینکه چه چیزی است، چگونه استفاده می شود و چگونه ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد، بررسی می کنیم.

نشاسته نوعی کربوهیدرات پیچیده است که در ریشه‌ها، دانه‌ها و غده‌های گیاهان یافت می‌شود. نشاسته یکی از منابع  اصلی گلوکز  منبع انرژی اولیه برای سلول‌های بدن است. نشاسته در بسیاری از مواد غذایی چون سبزیجات نشاسته‌ای مانند ذرت، کاساوا و .. وجود دارد. صنایع غذایی، داروسازی و کاغذ، نشاسته را از سبزیجات برای استفاده در محصولات مختلف به دلیل خاصیت غلیظ کننده، ژل شدن و تثبیت کنندگی استخراج می کنند. محصولات نشاسته ای اغلب غلیظ نیز بی مزه و بی بو هستند. نشاسته های ذرت، تاپیوکا و گندم از متداول ترین نشاسته های خوراکی هستند.

ارزش غذایی نشاسته سیب زمینی

ارزش غذایی نشاسته سیب زمینی: در هر 12 گرم نشاسته سیب زمینی، 40 کالی و 10 گرم کربوهیدرات وجود دارد. این نوع نشاسته به طور کامل از کربوهیدرات ساخته شده است و هیچ ماده مغذی دیگری ندارد.

پودر نشاسته سیب زمینی

آیا نشاسته سیب زمینی فاقد گلوتن است؟

سیب زمینی به طور طبیعی فاقد گلوتن است، گروهی از پروتئین ها که در غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. به همین دلیل است که نشاسته آن معمولاً در پخت بدون گلوتن برای افزودن بافت به محصولات پخته شده مانند نان و کیک استفاده می شود. افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با گلوتن می توانند با خیال راحت آرد گندم را با آرد سیب زمینی جایگزین کنند.

کاربرد نشاسته سیب زمینی

یکی از کاربردهای اصلی این محصول به عنوان غلیظ کننده در انواع دستور العمل ها است زیرا به طور موثر آب را جذب می کند. با این حال، گرمای شدید ممکن است باعث تجزیه نشاسته شود، به این معنی که ممکن است رطوبت را به خوبی جذب نکند، که مانع از اثر غلیظ شدن آن می شود. بنابراین بهتر است نشاسته را به آرامی گرم کنید و به تدریج به سس ها اضافه کنید.

نشاسته سیب زمینی در طرز تهیه انواع کیک، سوپ، سس، پای، خورشت و … کاربرد دارد. این نشاسته کاربرد فراوانی دارد اما باید به مقدار مناسبی به غذا اضافه شود. بنابراین اگر به مقدار بیش از حد اضافه شود می تواند به محصولات پخته شده بافتی خشک و شکننده بدهد. بنابراین، می تواند در دستور العمل های پخت در کنار سایر نشاسته ها استفاده شود.

دستور العمل های پخت متداول که از آن استفاده می کنند عبارتند از:

  • کلوچه.
  • دستور العمل های نان سریع.
  • مخلوط آرد بدون گلوتن.
  • سرخ کردن غذا.

نشاسته سیب زمینی می تواند به عنوان یک پوشش مناسب برای غذای سرخ شده عمل کند. می تواند غذاهایی مانند مرغ، ماهی یا سبزیجات را قبل از سرخ کردن بپوشاند. پوشش نشاسته ای می تواند به غذاها یک لایه بیرونی طلایی و ترد در طول فرآیند سرخ کردن بدهد.

نشاسته سیب زمینی از کجا بخرم

شرکت تولیدی بازرگانی پویاکابک با برند تجاری کراتر تولیدکننده و واردکننده انواع پودر نشاسته چون نشاسته ذرت، نشاسته تاپیوکا، نشاسته گندم، انواع استابلایز خامه، استابلایزر بستنی، استابلایزر پنیر و… می باشد. کلیه محصولات طبق استاندارد ملی ایران در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *