پروبیوتیک چیست؟ و چه فوایدی برای سلامتی ما دارد؟

پروبیوتیک

شما احتمالاً در مورد پروبیوتیک ها، به ویژه غذاها و نوشیدنی هایی که به سلامت روده و دسگاه گوارش کمک می کند، شنیده اید. و از آنجایی که یک روده ناسالم می تواند با بسیاری از مشکلات سلامتی مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر، افسردگی و سرکوب سیستم ایمنی مرتبط باشد، مهم است که از دستگاه گوارش خود به خوبی مراقبت کنید. تحقیقات جدید نشان می دهد که غذاهای حاوی پروبیوتیک می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. اما آیا واقعاً؟ در اینجا به پروبیوتیک ها و نحوه استفاده از آنها در برنامه روزانه خواهیم پرداخت.

پروبیوتیک ها چیست؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که وقتی به مقدار کافی مصرف شوند، برای سلامتی مفید هستند. عادات غذایی و سبک زندگی، مانند رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب، دوره‌های استرس، به علاوه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند باکتری‌های طبیعی در دستگاه گوارش را به چالش بکشد و این می‌تواند منجر به اختلال در سلامت کلی و کاهش عملکرد روده شود. این همان جایی است که نیاز به مصرف پروبیوتیک ها حس می شود. برای تغذیه و دوباره پر کردن این باکتری “خوب” و در عین حال از آن در برابر آسیب محافظت می کنند.

آیا پروبیوتیک ها فواید سلامتی دارند؟

پروبیوتیک ها ممکن است به طرق مختلف به سلامت کمک کنند و نقش آنها در موارد زیر مورد مطالعه قرار گرفته است:

  • مصونیت
  • بهبود هضم
  • مدیریت سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • تعادل باکتری های خوب و مضر در دستگاه گوارش
  • افزایش جذب مواد مغذی
  • مدیریت شرایط پوستی ناشی از آلرژی یا اگزما
  • تحقیقات همچنین نقش پروبیوتیک ها را در سلامت روان و افسردگی بررسی می کند.

منابع پروبیوتیک ها

از کشت باکتری‌های زنده برای تهیه بسیاری از غذاهای تخمیر شده مانند ماست استفاده می‌شود که معمولاً پس از فرآیند تولید زنده می‌مانند.

سایر غذاهایی که از طریق تخمیر تولید می شوند، مانند کفیر، سرکه سیب، کلم ترش، دوغ و کومبوچا نیز حاوی میکروارگانیسم ها هستند. توجه به این نکته مهم است که صرفاً به این دلیل که یک غذا تخمیر شده و حاوی کشت های زنده است، به طور خودکار به عنوان یک پروبیوتیک واجد شرایط نمی شود یا منجر به فواید سلامتی می شود.

برای اینکه بتوانید از همه ی فواید پروبیوتیکی غذاها بهره مند شوید، باکتری ها باید پس از تخمیر زنده بمانند.

همچنین دیگر مزایای استفاده از پروبیوتیک، به انواع و مقادیر میکروارگانیسم هایی که در طول فرآیند اضافه شده اند بستگی دارد.

چگونه می توانم پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنم؟

افزایش تدریجی مصرف منابع غذایی پروبیوتیک و تخمیری می تواند راهی آسان برای حمایت بهتر از سلامت روده شما باشد.

هنگام خرید، محصولات لبنی مانند انواع ماست و پنیر، حاوی مقدار بیشتری پروبیوتیک هستند. در مورد غذاهایی مانند برخی از غلات، شیرخشک‌های مخصوص نوزادان، اسموتی‌ها، آب میوه‌ها و میله‌های تغذیه‌ای که حاوی میکروارگانیسم‌های اضافه شده هستند، اما ممکن است فاقد هرگونه فواید پروبیوتیکی باشند، احتیاط کنید. همیشه برچسب ها را با دقت بخوانید.

پری بیوتیک ها به چه شکلی به غذا اضافه می شود؟

پروبیوتیک ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که پری بیوتیک ها نیز بخشی منظم از رژیم غذایی شما باشند. فیبر طبیعی و غیرقابل هضم، منبع غذایی ترجیحی برای باکتری های مفید روده است که پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش شما تقویت می کنند. چند غذای پربیوتیک رایج عبارتند از: موز، جو دوسر، مارچوبه، سیب، جو، کنگر فرنگی و انواع توت ها.

آیا باید مصرف مکمل پروبیوتیک را شروع کنم؟

اگر رژیم غذایی متعادلی می خورید که شامل ترکیبی از منابع غذایی پروبیوتیک، تخمیری و پری بیوتیک، به علاوه مقدار کافی فیبر است، ممکن است نیازی به مصرف مکمل روزانه نداشته باشید. همچنین مصرف مکمل برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند توصیه نمی شود.

ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا یک متخصص تغذیه متخصص تغذیه صحبت کنید تا بهترین گزینه ها را بر اساس سابقه سلامتی خاص و استفاده از دارو ارزیابی کنید.

کلام آخر

پروبیوتیک‌ها، موادی هستند که حاوی باکتری‌های مفیدی برای سیستم گوارش هستند. این باکتری‌ها به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند ماست، کره، شیر، کمپوت و … وجود دارند. مصرف پروبیوتیک‌ها به عنوان یک مکمل غذایی، ممکن است به بهبود سلامتی دستگاه گوارش و افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.

شرکت پویا کابک با برند کراتر تولیدکننده و واردکننده انواع استابلایزر لبنیات، استابلایزر گوشتی و انواع پودر نشاسته می باشد. برای مشاوره تخصصی و خرید انواع محصولات تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *