آیا شیر فاقد گلوتن است؟

شیر فاقد گلوتن

احتمالا برچسب بدون گلوتن روی محصولات به چشم تان خورده است. اما به راستی این برچسب چه اهمیتی دارد؟ چه غذاهایی گلوتن ندارند؟ آیا شیر گلوتن دارد؟ آیا فرآورده های لبنی گلوتن ندارند؟ در این مقاله به بررسی سوالات پیرامون لبنیات فاقد گلوتن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نه، شیر گلوتن ندارد. چه شیر گاو کامل، کم چرب یا بدون لاکتوز را انتخاب کنید، بدون گلوتن است. در واقع، بسیاری از غذاهای لبنی به طور طبیعی بدون گلوتن هستند و دلیل آن این است: گلوتن در غلات خاصی یافت می‌شود، بنابراین غذاهای گروه‌های غذایی دیگر بدون گلوتن هستند، البته تا زمانی که مواد افزودنی دیگری نداشته باشند. گاهی اوقات مردم از ما می پرسند که آیا شیر فاقد گلوتن است، بنابراین می خواهیم به برخی از سوالات رایج مرتبط پاسخ دهیم.

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در گندم، چاودار، جو و ترکیبی از این غلات یافت می شود. بنابراین غذاهای تهیه شده از این غلات مانند ماکارونی، نان، غلات و غیره حاوی گلوتن خواهند بود. اگر غلات و مواد غذایی دیگر در همان مکان تهیه یا بسته بندی شوند که غلات حاوی گلوتن هستند، ممکن است اثری از گلوتن داشته باشند.

آیا باید نگران گلوتن باشم؟

برای اکثر مردم، پاسخ منفی است. برای مبتلایان به  بیماری سلیاک، یک بیماری خودایمنی که باعث می‌شود افراد نتوانند گلوتن را هضم کنند، پاسخ مثبت است، زیرا بدن آنها نمی‌تواند گلوتن را تجزیه کند. بنابراین اگر از غذاهای بدون گلوتن استفاده نکنند، می‌تواند آنها را در معرض خطر تغذیه قرار دهد. رژیم غذایی رایگان بیماری سلیاک شایع نیست، تقریباً از هر 100 نفر در سراسر جهان یک نفر از این بیماری رنج می برد.

غذاهای لبنی گلوتن دارند؟

غذاهای لبنی مانند شیر، بیشتر ماست ها و بیشتر پنیرها به طور طبیعی خوراکی های بدون گلوتن هستند. مانند مواد لبنی مانند پروتئین آب پنیر. برخی از غذاهای مبتنی بر لبنیات، غذاهایی که شیر یا لبنیات تنها جزء آنها نیستند (به عنوان مثال، پنیرهای خاص، دسرهای منجمد و غیره) ممکن است طعم دهنده ها یا افزودنی هایی داشته باشند که حاوی گلوتن هستند، بنابراین مهم است که برچسب مواد تشکیل دهنده محصولات غذایی را بخوانید. اگر هنوز شک دارید، با شرکت سازنده غذا تماس بگیرید یا از وب سایت آن بازدید کنید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است: از آنجایی که برخی از غذاها، مانند سبزیجات، میوه ها و سایرین به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند، ممکن است همیشه برچسب “بدون گلوتن” به آنها داده نشود. اما، با استفاده از برخی از بهترین روش‌های فوق، می‌توانید مطمئن باشید که شیر و سایر غذاهای لبنی شما واقعاً فاقد گلوتن هستند.

چگونه از بدون گلوتن بودن اطمینان حاصل کنیم؟

برای بررسی برچسب محصولات و مطمئین شدن از عدم حضور گلوتن در آنها، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

نگاهی به لیست مواد موجود در برچسب بیندازید: در بخش لیست مواد یا جدول ارزش غذایی برچسب محصول، مواد مورد استفاده در تهیه آن ذکر می‌شوند. بررسی کنید که آیا در این لیست موادی که حاوی گلوتن هستند، وجود دارد یا خیر. موادی مانند گندم، جو، جو دوسر، ذرت، آرد گندم و غیره ممکن است نشان‌دهنده حضور گلوتن باشند.

جستجوی نمادها و نشانه‌های بدون گلوتن: برخی محصولات لبنی بدون گلوتن ممکن است دارای نشانه‌ها یا نمادهای خاصی باشند. به عنوان مثال، نماد “بدون گلوتن” یا نماد “GF” که مخفف Gluten-Free است، می‌تواند نشان دهنده بدون گلوتن بودن محصول باشد. این نمادها معمولاً در برچسب یا بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرند.

برخی سازمان‌ها و انجمن‌ها ممکن است لیستی از محصولات بدون گلوتن را در وبسایت خود منتشر کنند. این منابع معتبر می‌توانند به شما در شناسایی محصولات بدون گلوتن کمک کنند.

در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از یک محصول، با دقت برچسب محصول را مطالعه کنید و در صورت وجود هر گونه تردید، با تولید کننده یا تامین کننده محصول تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که محصول بدون گلوتن است.

مجموعه پویا کابک با برند کراتر تولیدکننده و واردکننده انواع استابلایزرهای لبنی و گوشتی می باشد. از جمله محصولات این مجموعه می توان به استابلایزر دوغ، استابلایزر پنیر، استابلایزر ماست، استابلایزر بستنی، استابلایزر خامه، انواع پودر نشاسته، پودر نشاسته ذرت، پودر نشاسته گندم، پودر نشاسته تاپیوکا اشاره کرد. برای مشاوره تخصصی و خرید محصولات تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *