فواید نشاسته تاپیوکا و ارزش تغذیه ای آن

فواید نشاسته تاپیوکا

تاپیوکا نشاسته ای است که از ریشه کاساوا استخراج می شود، غده ای که به عنوان غذای اصلی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. کاساوا یک سبزی بومی آمریکای جنوبی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. تاپیوکا علاوه بر تامین غذای روزانه برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، جایگزین محبوبی برای آرد گندم در پخت‌های بدون گلوتن شده است. می توانید نشاسته تاپیوکا را در بخش بدون گلوتن سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید. در این مقاله به فواید نشاسته تاپیوکا می پردازیم.

فواید تاپیوکا

مواد معدنی موجود در تاپیوکا می توانند فواید سلامتی مهمی را ارائه دهند. به عنوان مثال، کلسیم برای قوی نگه داشتن استخوان ها و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان مهم است. همچنین نشاسته تاپیوکا حاوی آهن است، یک ماده معدنی ضروری که برای کمک به انتقال اکسیژن در سراسر بدن به آن نیاز داریم.

علاوه بر این، تاپیوکا می تواند مزایای سلامتی دیگری مانند:

سلامت قلب

یکی از فواید نشاسته تاپیوکا ، کمک به سلامت قلب است. چرا که تاپیوکا فاقد چربی اشباع شده است. کاهش چربی های اشباع شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که کاهش مصرف چربی های اشباع شده ممکن است با کاهش قابل توجه خطر قلبی عروقی مرتبط باشد.

کنترل دیابت

نشاسته تاپیوکا اصلاح شده ممکن است دارای خواصی باشد که به کاهش سطح انسولین کمک می کند. در یک مطالعه، به موش‌های دیابتی که رژیم‌های غذایی پرچرب داشتند، نشاسته تاپیوکای اصلاح‌شده داده شد. مقاومت به انسولین در موش‌هایی که نشاسته تاپیوکا دریافت می‌کردند نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌داری کمتر بود. با این حال، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که آیا مزایای مشابه برای افراد مبتلا به دیابت اعمال می شود یا خیر.

سلامت دستگاه گوارش

یکی از فواید نشاسته تاپیوکا، کمک به دستگاه گوارش است. نشاسته تاپیوکا یک جایگزین بدون گلوتن برای آرد گندم است که آن را به یک جایگزین ایده آل برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک تبدیل می کند. تاپیوکا همچنین هضم بسیار آسانی دارد، بنابراین انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و سایر مشکلات گوارشی است.

ارزش تغذیه تاپیوکا

نشاسته تاپیوکا فاقد چربی یا کلسترول است، که آن را به یک انتخاب سالم برای کسانی تبدیل می کند که مراقب کلسترول رژیم غذایی و مصرف چربی اشباع هستند. تاپیوکا همچنین سدیم بسیار کمی دارد. یک وعده حاوی 20 میلی گرم کلسیم و 1.6 میلی گرم آهن است.

برای مطالعه: تفاوت نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا

مواد مغذی در هر وعده

ارزش غذایی تاپیوکا در یک وعده 1/4 فنجان نشاسته تاپیوکا به شرح زیر است:

کالری: 100

پروتئین : 0 گرم

چربی : 0 گرم

کربوهیدرات : 26 گرم

فیبر : 0 گرم

شکر: 0 گرم

نکات مهم تغذیه تاپیوکا

نشاسته تاپیوکا دارای شاخص گلیسمی بالایی است. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا می توانند باعث افزایش سریع انسولین و قند خون شوند و فقط باید در حد اعتدال مصرف شوند.

فواید تاپیوکا

طرز تهیه پودینگ تاپیوکا

برای تهیه پودینگ تاپیوکا به مروارید تاپیوکا نیاز دارید. پس از تهیه نشاسته تاپیوکا از طرز تهیه زیر استفاده کنید.

  • 3 فنجان شیر کامل
  • 1/2 فنجان تاپیوکای سریع پز
  • شکر 1/2 پیمانه
  • 1/4 قاشق چایخوری نمک
  • 2 عدد تخم مرغ بزرگ
  • 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل

شیر، تاپیوکا، شکر و نمک را در یک قابلمه متوسط ​​با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی حرارت متوسط ​​به جوش بیاورید و مدام هم بزنید. حرارت را کم کنید و 5 دقیقه دیگر بپزید و مرتب هم بزنید.

1 فنجان از مخلوط شیر داغ را کم کم به تخم‌مرغ‌های زده شده اضافه کنید تا تخم‌مرغ‌ها نرم شوند. مخلوط تخم مرغ را در تاپیوکا هم بزنید تا خوب مخلوط شود. روی حرارت متوسط ​​رو به پایین به مدت 2 دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود. از روی حرارت بردارید و وانیل را اضافه کنید. پودینگ را ممکن است گرم یا سرد سرو کنید و بستگی به سلیقه ی شما دارد.

نشاسته تاپیوکا را می توان در بخش بدون گلوتن در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی یافت.

شرکت پویا کابک با برند کراتر تولیدکننده و واردکننده انواع نشاسته تاپیوکا، نشاسته ذرت، نشاته گندم، انواع استابلایزر بستنی، استابلایزر خامه، استابلایزر ماست و… می باشد. برای مشاوره و خرید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *